Montaż M-Uno Fast Reverse to jednoramienny montaż paralaktyczny zaprojektowany specjalnie do astrofotografii z użyciem teleskopów schmidt-cassegrain, Maksutovów i innych kompaktowych teleskopów z tylnym widokiem.
M-Uno Fast Reverse oferuje techniczne rozwiązanie starego problemu w konstrukcji konwencjonalnych montaży równikowych w stylu niemieckim, a mianowicie obracania się teleskopu, gdy obserwowany obiekt osiąga pozycję południka. Jeśli obiekt minie południk, obserwacja (ekspozycja) musi zostać przerwana w przypadku klasycznych montaży równikowych w celu obrócenia teleskopu do przeciwnej pozycji. Kosztuje to cenny czas obserwacji, zwłaszcza gdy obiekt znajduje się najwyżej nad horyzontem (konieczna może być nawet ponowna kalibracja AutoGuidera).
Klasyczny równikowy montaż widełkowy jest z powodzeniem stosowany z kompaktowymi teleskopami, takimi jak teleskopy Schmidt-cassegrain. Jego stabilność, kompaktowe wymiary i możliwość przejścia południka są jednymi z powodów jego popularności. Avalon M-Uno uzupełnia te cechy o wyjątkową stabilność, nowoczesną technologię i wyjątkową technologię napędu.
Specjalna konstrukcja i projekt gwarantują wyjątkową stabilność, a podstawa tyczki, zaprojektowana ze szczególnym wysiłkiem inżynieryjnym, tłumi wszelkiego rodzaju wibracje. Ramię, na którym znajduje się optyka, może być regulowane w zależności od wysokości tyczki, co umożliwia montaż teleskopów o różnych średnicach, a jednocześnie ułatwia wyważenie tuby. Ta ostatnia kwestia jest szczególnie łatwa, ponieważ osie poruszają się płynnie, umożliwiając idealne wyważenie. Eliminuje to zmiany obciążenia i efekty wahadła podczas przejścia południka.
Wniosek: M-Uno umożliwia bardzo długie obserwacje i ekspozycje bez typowych przerw w pobliżu południka. Jest to nie tylko ogromna zaleta dla astrofotografii, ale także dla pracy naukowej, w której obiekt ma być obserwowany przez długi czas bez przerwy.
Zalety napędu z paskiem zębatym w montażu Avalon:
- Napęd z paskiem zębatym, który z założenia nie posiada luzów ("backlash"), jest lepszy od innych konstrukcji napędów mechanicznych ze względu na swoją zasadę działania. W przypadku napędów ślimakowych ruchome części stykają się tylko w jednym punkcie styku. W rezultacie siły dźwigni i naprężenia w napędzie montażowym prowadzą do niewielkich, nieliniowych niedokładności w napędzie. Ponadto - ze względu na tolerancje produkcyjne - czasami występują nieregularne błędy współosiowości ślimaka i koła ślimakowego. Rezultatem jest oscylacyjny ruch napędu, na który nakładają się wartości szczytowe, tzw. okresowy błąd ślimaka (PE = Periodic Error). Ten błąd oscylacji jest proporcjonalny do ogniskowej; im dłuższa ogniskowa, tym bardziej znaczący.
- Ze względu na poczwórną przekładnię redukcyjną, mocowania Avalon mają również błąd wahadła wynoszący zazwyczaj +/- 5 do 7 sekund łuku. Jednakże, w przeciwieństwie do napędu ślimakowego, ten ruch wahadła jest absolutnie równomierny i liniowy, a zatem może być korygowany przez dowolny system automatycznego prowadzenia bez żadnych problemów.
- Powodem jednolitego błędu liniowego jest napęd pasowy, ponieważ nie ma bezpośredniego kontaktu między kołami napędowymi, a ruchy są przenoszone przez pasek całkowicie bez luzu. Pasek zębaty opiera się na dużej powierzchni koła, dzięki czemu ruchy są przenoszone bardzo precyzyjnie i równomiernie - bez szczytów, faz hamowania i przyspieszania, które są typowe dla systemów napędu ślimakowego i mogą również prowadzić do problemów z AutoGuiderami. AutoGuidery zazwyczaj reagują zbyt wolno, aby skompensować nagłe wahania w napędzie.
Dalsze zalety specjalnego systemu napędowego firmy Avalon:
- Efektem ubocznym pasków zębatych jest brak konieczności stosowania smarów - w montażu nie ma więc smaru. Napęd pasowy oznacza również, że nie występuje luz przekładni, niezależnie od obciążenia, zużycia lub temperatury. W M-Uno nie zastosowano żadnych materiałów podatnych na zużycie lub korozję.
- Po osiągnięciu idealnego wyważenia nie są konieczne żadne dalsze zmiany podczas pracy. Tradycyjne montaże z napędem ślimakowym muszą być ponownie wyważone przed i po przejściu południka, aby zminimalizować "efekt wahadła". Po wyważeniu M-Uno istnieje idealna równowaga masy - idealna również do instalacji stałych lub do zdalnie sterowanych kopuł.
- Pasy napędowe M-Uno są wykonane z poliuretanu ze stalowym Kernem. Poliuretan jest wysoce stabilnym wymiarowo polimerem o wysokim module sprężystości, dzięki czemu nie zmienia się w czasie - nawet przy dużych obciążeniach i dużych wahaniach temperatury. Ponadto na każdej osi zastosowano element napięcia wstępnego, aby wyeliminować wszelkie luzy. Przekładnie napędowe, które Avalon Instruments produkuje we własnym zakresie, są wykonane z odlewanego poliamidu wypełnionego włóknem szklanym i charakteryzują się niezwykłą stabilnością. Inżynierowie Avalon zaprojektowali specjalne wygładzone zęby, aby zminimalizować lub nawet wyeliminować nieregularności prędkości śledzenia (źródło błędów śledzenia), które w przeciwnym razie mogą być spowodowane interakcją paska rozrządu i przekładni napędowej.
Montaż Avalon M-Uno Fast Reverse oferuje rozwiązania, które ułatwiają życie astronomom amatorom i eliminują wiele problemów technicznych.