Mach 1 wyznacza rewolucyjne standardy w dziedzinie przenośnych montaży pod względem wagi, stabilności, nośności i precyzji. Jest to między innymi pierwszy montaż tego rozmiaru, w którym WSZYSTKIE połączenia kablowe do akcesoriów, takich jak aparaty fotograficzne CCD, są poprowadzone przez oś biegunową, dzięki czemu plątanina kabli w ciemności nocy należy do przeszłości podczas użytkowania w transporcie. Oznacza to, że Mach1 może być nawet obsługiwany zdalnie.
Pomimo dużej ładowności instrumentu, montaż jest lekki (ok. 12 kg bez przeciwwag), mały i nadaje się do bagażu lotniczego. Oś deklinacji można oddzielić od osi godzinowej i bloku biegunowego poprzez poluzowanie 4 śrub z gniazdem sześciokątnym, obie części ważą około 6 kg każda. Mach 1 przenosi krótkoogniskowe refraktory 4 do 6", 6 do 8" Maksutovy i 8 do 11" teleskopy schmidt-cassegrain.
Sercem GTO-Mach1 są napędy obu osi, składające się z przekładni ślimakowych o drobnych zębach, które są produkowane bezpośrednio przez Astro-Physics i indywidualnie regulowane i testowane. Astro-Physics gwarantuje maksymalny błąd współosiowości (PEC) wynoszący +/- 3,5 sekundy łuku (7 sekund łuku od szczytu do szczytu)!
W obecnym modelu Mach1 zastosowano automatycznie kompensowane napędy silnik-przekładnia dla obu osi, co znacznie poprawiło wydajność śledzenia.
Serwomotory zastosowane w Mach1 są takie same jak te używane w większych montażach GTO-100 i GTO-1600. Generalnie przewymiarowane dla udźwigu Mach1, jednak wysoki moment obrotowy ma pozytywny wpływ na niezrównoważone obciążenia instrumentów i/lub niskie temperatury podczas pozycjonowania i śledzenia GoTO.
Astro-Physics radykalnie zmieniła i przeprojektowała technologię napędu montaży. Wszystkie montaże Astro-Physics - w tym GTO-MACH 1 - zostały ostatnio wyposażone w tak zwane automatycznie kompensowane motoreduktory zarówno w osi RA, jak i DE. Oferują one ogromne korzyści zarówno dla astrofotografii, jak i obserwacji wizualnych.
Kompletna jednostka, składająca się z serwomotoru i ślimaka napędowego, jest dociskana do koła ślimakowego siłą sprężyny. W rezultacie optymalne sprzężenie jest zawsze osiągane we wszystkich pozycjach teleskopu, pozycjach ślimaka i koła ślimakowego, a także w temperaturach roboczych i wynikających z nich zmianach odległości między ślimakiem a kołem ślimakowym. Regulacja między ślimakiem a kołem ślimakowym za pomocą śrub napinających i dociskowych, która jest często trudna dla niedoświadczonych użytkowników, nie jest już zatem konieczna.
Problemy z luzem również w dużej mierze należą już do przeszłości. Znalezienie optymalnego ustawienia było zawsze problemem podczas regulacji za pomocą śrub pchających/ciągnących. Jeśli odległość między ślimakiem a kołem ślimakowym jest zbyt duża, luz jest zbyt duży; jeśli odległość jest zbyt mała, istnieje ryzyko zablokowania napędu, np. w przypadku wahań temperatury. Dzięki nowej konstrukcji ślimak i koło ślimakowe są zawsze w optymalnej siatce.
Aby zapobiec uszkodzeniu napędów podczas transportu, kompletny blok silnika/ślimaka można całkowicie odłączyć za pomocą małej dźwigni i równie łatwo ponownie włączyć po transporcie.
Nawet po latach - i nawet przy bardzo intensywnym użytkowaniu - ślimak napędowy zawsze optymalnie wciska się w koło ślimakowe w przypadku zużycia materiału. Ponadto do produkcji ślimaków używane są nowe stopy stali o wyjątkowo niskim zużyciu - co nie jest bez znaczenia w przypadku zautomatyzowanych obserwacji, gdzie teleskop jest często obracany w przód i w tył z dużą prędkością w trybie GoTo.
Współosiowość (PE - Periodic error) KAŻDEJ śruby napędowej jest mierzona za pomocą oprogramowania PemPro przed dostarczeniem montażu, a uzyskana kompensacja jest przechowywana w skrzynce kontrolnej CPC, dzięki czemu funkcja PEC (kompensacja błędów okresowych) jest natychmiast dostępna dla Państwa jako obserwacji. W ten sposób kompensowane jest 90% błędu bicia - co nie jest bez znaczenia w przypadku obserwacji fotograficznych z krótszymi czasami ekspozycji BEZ guidingu.
Zakres dostawy obejmuje:
- Głowica montażowa Mach1GTO (krzyż osi R.A. i Dec.) z serwomotorami. Oś RA wraz z wbudowanym adapterem do lunetki biegunowej
- Skrzynka sterująca serwomotorów GTO
- Adapter do skrzynki sterującej GTO
- Pręt przeciwwagi ze stali nierdzewnej ze śrubą blokującą
- Kabel RA/DE Y do połączenia skrzynki sterującej GTO z silnikami napędowymi
- Zestaw kabli sieciowych do GTO CP4, w tym kabel 1,8 m ze złączem PowerPole, kabel 45 cm z wtyczką do zapalniczki i kabel 45 cm z zaciskiem pierścieniowym (zasilacz)
- końcówka kabla pierścieniowego (zasilacz)
- Przedłużacz szeregowy, 4,5 m
- Zestaw śrub radełkowanych 1/4-20
- Klucz imbusowy calowy
- Płyta CD z oprogramowaniem PulseGuide autorstwa Raya Gralaka, Sirius Imaging, oraz instrukcją obsługi w formacie PDF dla GTO-Mach1 i GTO-Keypad
- Karta gwarancyjna/rejestracyjna
Sterownik ASCOM jest dostępny do pobrania