Montaż paralaktyczny do obserwatorium astronomicznego z silnikami serwo i skrzynką sterującą CP4 (klawiatura opcjonalna), zalecany do refraktorów do 250 mm i optyki RC o aperturze od 18" do 20".
GTO-1600 jest następcą legendarnego już modelu GTO-1200 firmy Astro-Physics. W 2013 roku został wybrany przez magazyn Sky&Telescope „Hot Product” roku. W 2017 roku nowy sterownik silnika CTOCP4 również został wybrany „Hot Product” roku.
Inżynierowie firmy Astro-Physics posiadają od ponad 30 lat niezbędną wiedzę techniczną, aby konstruować i produkować montaże o najwyższej nośności, najwyższej precyzji śledzenia i wydajności GoTo, a jednocześnie o niskiej masie własnej.
Po ponad 12 latach udanej produkcji modelu GTO-1200 inżynierowie firmy Astro-Physics uznali, że nadszedł czas na ulepszony i bardziej wytrzymały następca modelu GTO-1200 – efektem jest model GTO 1600.
Podobnie jak w modelu GTO-1200, w modelu GTO 1600 blok biegunowy z osią RA i blok osi DE można rozdzielić, co ułatwia montaż i transport. Połączenie odbywa się za pomocą frezowanego CNC prowadnika jaskółczego ogona. Blok RA waży 29 kilogramów, a blok DEC 18 kilogramów. Model GTO-1600 jest przeznaczony do montażu stacjonarnego.
Najważniejszą nowością są samokompensujące skrzynki przekładniowe silnika: firma Astro-Physics radykalnie zmieniła i przeprojektowała technologię napędu montaży. Dzięki temu we wszystkich montażach Astro-Physics – również w GTO-1600 – zastosowano tak zwane samokompensujące skrzynki przekładniowe silnika, zarówno na osi RA, jak i DEC. Daje to duże korzyści zarówno w astrofotografii, jak i podczas obserwacji wizualnych.
Problemy z luzem (luzem obrotowym) również należą w dużej mierze do przeszłości. Podczas regulacji za pomocą śrub napinających/dociskowych zawsze problemem było znalezienie optymalnego ustawienia. Jeśli odległość między ślimakiem a kołem ślimakowym jest zbyt duża, luz wsteczny jest zbyt duży, a jeśli odległość jest zbyt mała, istnieje ryzyko zablokowania napędu, np. w przypadku wahań temperatury. Dzięki nowej konstrukcji ślimak i koło ślimakowe są zawsze w optymalnym zazębieniu.
Aby zapobiec uszkodzeniom napędów podczas transportu, cały blok silnika/ślimaka można całkowicie odłączyć za pomocą małej dźwigni, a po transporcie równie łatwo ponownie podłączyć.
Nawet po latach – i to przy bardzo intensywnej eksploatacji – ślimak napędowy zawsze optymalnie dopasowuje się do koła ślimakowego w miarę zużycia materiału. Ponadto do produkcji ślimaków stosowane są nowe stopy stali o wyjątkowo niskiej ścieralności – co ma niebagatelne znaczenie w przypadku automatycznych obserwacji, gdzie teleskop często obraca się z dużą prędkością w trybie GoTo.
Dokładność obrotu (PE – Periodic error) KAŻDEGO ślimaka napędowego jest mierzona przed dostawą montażu za pomocą oprogramowania PemPro, a wynikowa kompensacja jest zapisywana w skrzynce sterującej CPC, dzięki czemu funkcja PEC (Periodic error compensation) jest natychmiast dostępna dla Państwa jako obserwatora. W ten sposób kompensowane jest 90% błędu obrotu, co ma znaczenie podczas obserwacji fotograficznych z krótszymi czasami naświetlania BEZ prowadzenia.
Specyfikacja systemu serwomechanizmu GTO:
- Silniki serwo DC Schweizer w zamkniętych obudowach aluminiowych o wysokim momencie obrotowym
- Enkoder silnika z 2000 krokami na obrót, co daje efektywną rozdzielczość 0,05 sekundy kątowej na krok.
- Przekładnia redukcyjna silnika 57,6:1 z precyzyjnymi zębatkami o dużych średnicach zapewniającymi wysoką przenoszenie mocy
- Błąd okresowy: 5 sekund kątowych szczyt-szczyt (+/- 2,5 sekundy kątowe) lub mniej na obrót ślimaka (6,4 minuty) przed każdą korektą błędu (PEC)
- Maksymalna prędkość pozycjonowania: 5 stopni/sekundę (1200-krotna prędkość śledzenia)
Zakres dostawy:
- Blok biegunowy z krzyżem osi RA/DE
- Silniki serwo GTO Skrzynka sterująca
- Pręt przeciwwagi ze stali nierdzewnej ze śrubą zabezpieczającą
- Kabel RA/DE Y do połączenia skrzynki sterującej GTO z silnikami napędowymi
- Zestaw kabli sieciowych do GTO-CP4, w tym kabel 1,8 m (6') z złączem PowerPole, kabel 45 cm (18") z wtyczką do gniazda zapalniczki samochodowej i kabel 45 cm (18") z końcówką pierścieniową (zasilanie sieciowe)
- Kabel przedłużający szeregowy 4,5 m (15')
- Zestaw śrub radełkowanych 1/4-20 cala
- Zestaw kluczy imbusowych
- Płyta CD z oprogramowaniem PEMPro v2 i PulseGuide autorstwa Ray Gralak, Sirius Imaging oraz instrukcją obsługi w formacie PDF dla GTO-1600 i klawiatury GTO
- Karta gwarancyjna/rejestracji
- Sterownik ASCOM (dostępny do pobrania)