Flattener (wypłaszczacz) to soczewka, która wypłaszcza pole obrazu, które jest nieco wykrzywione przez optykę główną. Ta krzywizna powoduje, że, na zdjęciach, gwiazdy przy krawędziach pola kadru są mniej ostre. Flattener, zwany także wypłaszczaczem pola, koryguje ten efekt. Astrofotografowie mogą cieszyć się tym, że gwiazdy pozostają ostre aż do krawędzi kadru. Flattener jest montowany pomiędzy teleskopem a aparatem.
Ten regulowany korektor krzywizny pola zapewnia uzyskanie dużego, dobrze skorygowanego pola obrazu. Z tego powodu jest najlepszym wyborem, gdy zachodzi potrzeba fotografowania aparatem pełnoklatkowym lub astrokamerą o podobnej wielkości sensorze. Szczególną cechą tego korektora jest wbudowany rotator, umożliwiający ustawienie matrycy w porządanej orientacji.
Ten wysokiej jakości korektor krzywizny pola jest trypetem z wielowarstwowymi powłokami antyodblaskowymi, a szko optyczne pochodzi z japońskiej firmy Ohara.
Montaż: Korektor krzywizny pola wkręcany jest w gwint wyciągu okularowego. W tym celu od wyciąku należy odkręcić element oksydowany w kolorze. Zadaniem tego elementu jest trzymanie tulei okularowej, ale podczas korzystania z korektora nie będzie on potrzebny. Co innego np podczas mocowania lustra diagonalnego. Po usunięciu wspomnianego elememtu, korektor krzywizny pola należy po prostu wkręcić w gwint kończący wyciąg okularowy. Aby połączyć kamerę lub aparat z korektorem, należy użyć adapter z mocowaniem T2. W przypadku lustrzanki lub bezlusterkowca, konieczny będzie adapter wyposażony w mocowanie typowe dla danej firmy. Finalnie otrzymujesz bardzo solidny i sztywny układ optyczny, bez możliwości ugięć.
Adapter T2 mocowany z tyłu korektora ma regulowaną długość. Właściwą odległość ustaw na skali, po czym zablokuj ją pierścieniem. Dzięki takiemu rozwiązaniu, nie potrzebujesz żadnych dodatkowych pierścieni pośrednich.
Filtry z gwintem M48 mogą być montowane bezpośrednio na korektorze. W tym celu należy odkręcić ostatnią tuleję od strony aparatu. Pod nią znajduje się gwint M48, w który wkręca się filtr. Teraz wystarczy ponownie dokręcić tylną tuleję i gotowe!